Szobakerékpár, szobabicikli

Szobakerékpár A-tól Z-ig

 


A szobakerékpár bemelegíti az izmokat, égeti a zsírt, sok háztartásban és edzőteremben ott van, na de mit lehet tudni róla ezen túl? Cikkünkben mindent megtalál, amit csak tudni érdemes a szobakerékpárokról: milyen változásokat indít be a szervezetünkben a rajta végzett edzés, melyik háromféle szobakerékpár típus közül választhatunk, megismerhet néhány extra megbízható szobabiciklit, sőt, azt is megnézheti, mennyire furcsán festett a világ első szobakerékpárja :)

 


A szobakerékpáron végzett edzés hatása a szervezetre

 


Hazánkban a legkedveltebb szabadidős sportok egyike a kerékpározás, évente körülbelül 300 ezer biciklit értékesítenek hazánkban. A szobakerékpárok népszerűsége is töretlen, szinte minden edzőteremben és a háztartások jó részében megtalálhatók. Így hazánkban is sok ezren élvezhetik a tekerés áldásos hatásait.

 


A szobakerékpárt a legtöbben vagy erősítő edzés előtti bemelegítésre használják, vagy pedig azért, mert szeretnék csökkenteni a testsúlyukat. A szobakerékpárok mindkét célra tökéletesen megfelelnek, a nagy izomcsoportokat jól átmozgatja a tekerés, anyagcserénket pedig a nyugalmi helyzet többszörösére pörgeti fel. A fogyókúrázók örömére egy egyórás szobakerékpározás akár 6-700 kalóriát is elégethet (egy tízdekás tábla csokoládé körülbelül 550 kalória), így a rendszeres tekerés és a kicsit visszafogottabb étkezés kombinációja látványos eredményeket hoz.

 


De nem csak a vonalainkra, hanem egészségünkre is nagyon jó hatással van szobakerékpározás. Az egyébként gyakran felületes légzésünket mélyebbé és intenzívebbé teszi, ezzel segíti tüdőnk jobb működését, és a sejtek működéséhez, regenerálódásához szükséges mennyiségű oxigénnel látja el testünket. A szobakerékpáron végzet edzés a vérkeringés felpezsdítésével pedig karbantartja a szív- és érrendszert, segít megelőzni olyan betegségeket, mint amilyen a szívroham, a magas vérnyomás vagy a visszér. A szobabiciklis edzések megdolgoztatják a test nagyobb izomcsoportjait, elsősorban a láb és a fenék izmain végeznek alapos és látványos munkát: a kitartó és rendszeres tekerésért cserébe szálkás és formás izomzat lesz a jutalom. A szobakerékpározás továbbá fokozza az izzadást, ezzel segíti a káros méreganyagok távozását a szervezetből, javítja az immunrendszer működését, és csökkenti az egyébként megbetegítő hatású feszültséget.

 


Szobakerékpár típusok

 


Azt gondolnánk, hogy a szobabicikli vásárlás egyszerű dolog – egészen addig, amíg utána nem nézünk a kínálatnak. Sokféle gyártó sokféle típust kínál, és amíg nem vagyunk tisztában vele, mit jelentenek a különböző szobakerékpárok jellemzői, addig nehezen tudunk jól választani. Hiába a szobakerkpár akció vagy a megtévesztőan alacsony szobabicikli ár, hogyha nem megfelelő minőséget kapunk a pénzünkért. Az alábbi két fő típust különböztetjük meg a szobabiciklik piacán:

 


Klasszikus szobabicikli: a kültéri használatra alkalmas biciklikhez leginkább hasonlító, hagyományos szobakerékpárokat nevezik így, amelyeken a kinti bringázáshoz hasonló, ülő helyzetben tekerjük a pedálokat. Mindenkinek ajánlott a használatuk, aki szeretne karcsúbb, erősebb és fittebb lenni, de nincs különösebb egészségügyi problémája, és megelégszik azzal, ha az edzés hatékony, és nem vágyik extra kényelemre is közben.

 


Háttámlás szobakerékpárok: ezek a típusok kényelmesebbé teszik az edzést. Gyakorlatilag olyan használni őket, mintha egy kényelmes székben ülnénk, stabilan megtámasztják a hátat. Itt nem a felsőtestünk alatt, hanem előtte vannak a pedálok. Jelentős túlsúly, betegségek esetén is használható, és a kezdőknek is ideális választás lehet, a hátfájósok pedig egyenesen ódákat zengenek róla. Nem véletlen, hogy a legtöbb edzőteremben ilyen típusok is megtalálhatók már, és az otthonukba is sokan háttámlás szobakerékpárt vásárolnak. Akik szeretnek az otthoni edzés közben tévét nézni, zenét hallgatni, vagy akár olvasni, azt ezeken a gépeken könnyen, és minden eddiginél kényelmesebb módon megtehetik. A gyakorlott sportolók pedig a masszív háttámlának köszönhetően akár kézisúlyzós edzéssel is kombinálhatják a tekerést a háttámlás szobakerékpárokon.

 


A szobakerékpárokat fékrendszerük típusa szerint is csoportosíthatjuk:

 


Szalagfékes szobakerékpárok: a szalagfékes szobakerékpárok a legolcsóbbak, ami nem is csoda, hisz kissé elavult módszerről van szó. A fékerőt (illetve a terhelés módját) egy forgó tárcsára feszített szalag adja, a fékezés egyenetlen, ami nem túl előnyös az ízületeknek. Ráadásul a szalag idővel elkopik vagy megnyúlik, és a kicserélése nem egy egyszerű művelet. A szalagfékes szobabicikli ráadásul hangosabb is, mint mágnesfékes társaik.

 


Mágnesfékes szobakerékpárok: ezek a típusok hangtalanok, mágnesek közelítésével, illetve egymástól való távolításával szabályozhatjuk a nehézségi fokozatot. Gyakorlatilag itt nincsenek érintkező alkatrészek, tehát nincs kopás, csak hangtalan működés, sima és egyenletes fékezés.

 


Elektromos mégnesfékrendszerrel ellátott szobakerékpárok: ezek a típusok a „sima” mágnesfékes szobakerékpároknál is precízebb és pontosabb a fékrendszerük, teljesen hangtalanok, zavartalan és maximálisan ízületkímélő profi edzést tesznek lehetővé.

 


Szobakerékpár vásárlásnál érdemes még a lendkerék tömegére is ügyelni, általánosságban elmondhatjuk, hogy minél nehezebb és nagyobb egy lendkerék, az adott szobakerékpár annál egyenletesebben működik.

Megbízható szobakerékpár márkák és típusok

 


A szobakerékpároknak óriási a piacuk, sokféle gyártó sokféle modellt árul, a szobabicikli ár lehet alacsony és magas, sok a szobakerékpár akció, és így nehéz eldönteni, hogy melyik lenne számunkra az „igazi”. Bemutatunk néhány, a webáruházunkban is kapható megbízható szobakerékpárt típust. Mi ezeket maximálisan tudjuk ajánlani, és erre garanciát is vállalunk.

 

Robust Solar szobakerékpár

 

 

 

Érintőképernyős komputer, pulzusmérés, testzsírszázalékmérés, pulzuskontroll, szervomotorral szabályozott mágnesfék – ezek azok a tulajdonságok, amik árkategóriájában egyedülállóvá teszik a Robust Solar szobakerékpárt, amelynek vízszintes irányban is állítható az ülése, így az egész család számára kényelmes lesz az edzés. Nézze meg webáruházunkban a Robust Solar további elképesztő paramétereit!
 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bremshey Pacer Recumbent háttámlás szobakerékpár

 

 

Szeretne egy különbejáratú személyi edzőt otthonra? Ez a sokoldalú és megbízható szobakerékpár változatos programlehetőségeivel legalább annyira ösztönzi majd a mozgásra Önt és családját, mintha egy saját edzőjük lenne. Sportos családoknak ajánlott darab, masszív és megbízható darab, így rendkívül jól bírja a rendszeres használatbavételt. Elektromos szabályozású mágnesfékes rendszere pedig a csendes működést biztosítja. Járjon utána, mi mindenre képes még ez az otthoni használatra szánt csúcskategóriás szobakerékpár!





 

 

Reebok R9.5E háttámlás szobakerékpár

 

 

 

Ha zárt közösségi használatra keres olyan nagy teherbírású, masszív szobakerékpárt, ami maximális kényelmet biztosít, akkor ideális választás a csúcskategóriás Reebok R9.5E. A beépített változatos programlehetőségek, a pulzuskontrollált edzések, valamint a programdiagram kijelzővel ellátott komputer is nyomós érv amellett, hogy ezt a szobakerékpárt válasszuk. Nézze meg webáruházunkban, mi mindent tud még a Robust R9.5E!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A szobakerékpárok története

 

Könnyen azt hihetnénk, hogy a hagyományos kültéri biciklik jóval korábban keletkeztek, mint a szobakerékpárok, pedig ez nem egészen így van. A hagyományos kerékpárok elődei, az úgynevezett futógépek is csak az 1800-as évek elején jöttek létre, ezek is két keréken gördültek, mint mai társaik, de pedálról még szó sem volt, a kerékre szerelt pedálokra 1861-ig várni kellett (egy francia férfi, Ernest Michaux volt a kivitelező).

 


A mai szobakerékpárok elődeinek kialakulása a gyógyászathoz kötődik. A Wikipédia információi szerint a képen látható, Gymnasticon nevű, a mai szobakerékpárokra emlékeztető gépet 1796-ban találta fel Francis Lowndes. Ennek a furcsa szerkezetet rehabilitációs célokra használták, mert hatékonyan átmozgatta az ízületeket. És igazából az ezen a korai ős-szobakerékpáron végezhető gyakorlatok vezettek el a fizikoterápia 19. századi kialakulásához.

 


A szobakerékpárokat egyébként ma is használja az orvostudomány, a leggyakoribb és legközismertebb alkalmazási módja talán a terheléses EKG vizsgálat, amely során a vizsgált személy szívműködését, vérnyomását, pulzusát szobakerékpározás közben vizsgálják meg. Ezzel a módszerrel kideríthető, milyen hatással van a fokozott terhelés a szívre.

 

Tippek kezdő szobakerékpározóknak

 

Ha most tervezi, hogy belevág egy komolyabb szobakerékpáros edzésprogramba, akkor érdemes lehet megfogadnia az alábbi tanácsokat:

 

  • precíz beállítás: a mai modern szobakerékpárok lehetővé teszik a pontosan a mi igényeinknek megfelelő beállításokat. Az ülés magassága, a „kormány” magassága a legtöbb típusnál állítható, és a modernebb verzióknál az ülés vízszintes helyzete is. Érdemes élni ezekkel a lehetőségekkel, nem csupán a kényelmes edzés, hanem az ízületek védelme miatt is.
  • fokozatosság: igaz, hogy a gyors és látványos eredményekhez legalább heti 3-4, egyenként 40-50 percen át tartó szobakerékpáros edzés a legjobb, de kezdésnek semmiképpen nem javasoljuk ezt, a nagy elvárásoktól könnyen elszáll a kezdeti lelkesedés, és még sérülést is okozhat a hirtelen terhelés.
  • folyadékfogyasztás: a szobakerékpárokon végzett edzések nagyon intenzívek is lehetnek, és akár 1-1,5 liter folyadékvesztéshez is vezethetnek. Éppen ezért fogyasszon fél-fél liter ásványvizet edzés előtt és után, illetve, edzés közben is kortyolgasson!